POČET NÁVŠTĚV:

Load Counter

Sedmý skřítek a děti

20. dubna 2020 v 9:16 | Františka Vrbenská |  Ze života klubu
Zabavit děti v karanténě, to je problém. Učit je přitom nenásilnou a nenápadnou formou, to je ještě větší oříšek. Ale základní škola v Boršově nad Vltavou nalezla díky paní ředitelce Mgr. Evě Hnudové a jejím pedagogickým kolegům báječné řešení. Začalo to výukou přes aplikace Skype, přehledně a vtipně řešenými webovými stránkami ZŠ, vlastními, velmi nápaditými pracovními podklady doplněnými bohatým obrazovým materiálem. K radosti dětí se zapojila i border kolie paní učitelky 2. třídy, aby jim usnadnila zapamatovat si slovní druhy.

Ale s tím se škola nespokojila; vznikl sympatický projekt, který podle slov paní ředitelky pomůže "odvést myšlenky dětí a rodičů od současných koronavirových starostí, smysluplně využít čas, který děti tráví doma, rozvíjet kreativitu dětí a podpořit spolupráci našich žáků." Zrodil se "Sedmý skřítek" - jako postavička příběhu, jako nápad, jako kniha, na níž společně pracují děti, učitelé i rodiče a přátelé školy.

Může za to skutečnost, že děti mají ke zvířatům a povídáním o nich velice blízko, čerpají z jejich prostředí výraznou inspiraci (jako porotce literární soutěže "Čteme se slonem Bobem" mohu jen potvrdit). Ředitelka školy Mgr. Hnudová má doma hned několik kocourků, napadlo ji tedy napsat pro děti v karanténě pohádku o kočičce, která vedle šesti koťátek přivede na svět modrozeleného skřítka. Jasně že muselo dojít k záměně a tam někde ve skřítčí zemi si skřítčí maminka neví rady s kotětem a postrádá skřítčí děťátko!

Po první kapitole vzklíčil nápad: co kdyby další části vyprávění psaly samy děti? Text je počínaje úvodem vystaven na webu boršovské školy https://www.zsborsov.cz/ - můžete si ho i stáhnout ve wordu. V současnou chvíli obnáší již úctyhodných 17 kapitol a 42 normostran: tolik, jako skutečná "dospělácká" dlouhá povídka nebo krátká novela. Tatínek oněch šesti koťátek a ochránce Sedmého skřítka (tak ho nazvali, protože kočky přece neznají skřítkovská jména!) putuje se svými kamarády, aby svého svěřence dovedl do jeho skutečného domova. Jak to u správného hrdinského a pohádkového questu bývá, zažívají přitom nejrůznější dobrodružství i humorné situace… jak je dětští autoři pro každou kapitolu vymýšlejí.

Při četbě textu neunikne, že projekt jemně, neokázale kočíruje paní ředitelka a s velkým citem místy upravuje dětské příspěvky - pouze v nezbytných detailech, aby zůstala zachována autenticita jejich projevu, ale přitom na sebe části logicky navazovaly. Kde příběh zadrhne, doplní dějovou mezeru. Výrazně se na knížce podílejí samostatnými kapitolami či spoluprací s žáky i boršovské paní učitelky. Rodiče a přátelé přispívají milými ilustracemi; mimochodem, paní ředitelka sama má výtvarné nadání. Je úžasné, kolik si žáci 3. až 5. tříd, kteří se do akce zapojili, dokážou navymýšlet, a jak dobrou úroveň jejich literární příspěvky mají. V každém dítěti dřímá umělec; potřebuje pouze trochu podpory.

Výstupem projektu bude ucelená kniha; je přáním všech, paní ředitelkou počínaje, kdo se na tvorbě "Sedmého skřítka" podíleli, aby se objevil v tištěné podobě a děti si mohly společné dílo koupit. Paní ředitelka Mgr. Hnudová se obrátila na Obec spisovatelů ČR s žádostí o radu. Okamžitě se akce ujal Jihočeský klub spisovatelů (v rámci OS ČR) v čele s Hankou Hosnedlovou a Františkem Tylšarem. Nabídli paní ředitelce a jejich projektu nezištnou pomoc při přípravě a tisku budoucí knihy, počítaje v to sazbu a grafickou úpravu, kterých se ujme F. Tylšar.

Cituji z oficiálního vyjádření:

Existuje možnost, jak knihu vydat s nízkou investicí, na kterou byste snad našli sponzora nebo ji ufinancovali z prodeje knih rodičům. Druhou cestou je vydání knihy pomocí crowdfundingu. Což by bylo ještě zajímavější. Vydaná kniha by určitě udělala radost nejen dětem, ale i jejich rodinám, které by si publikaci rády pořídily. Také by to byla hezká propagace pro školu.
Kolik škol se dnes může pochlubit samostatnou knihou, tvořenou díly žáků? Kolik žáků se dnes může pochlubit tím, že přispěli do knihy, která je uložená v Národní knihovně ČR jako součást národního dědictví?

Než na konci května děti opět nastoupí do školních tříd, mohou si teď na příběhu statečného kocourka, jeho přátel, ztraceného skřítka a všech podivuhodných postav, s nimiž se hrdinové setkávají, "bezbolestně" trénovat sloh, rozvíjet fantazii, učit se spolupráci a v prvé řadě se bavit.

Přejme boršovským, ať se skřítek dostane domů… a knížka plná nadšení a nápadů ke čtenářům. Jako betačtenář jsem si jistá, že si vydání zaslouží!

Za informace (a fantastický nápad) děkuji Mgr. Evě Hnudové, ředitelce ZŠ Boršov nad Vltavou, okres České Budějovice
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama